mandag den 7. januar 2013

Hvad kan jeg blive?

 
"HVAD KAN JEG BLIVE 2011" er en stor opslagsbog fra 2011 om alle de job man kan arbejde med, hvad de kræver og hvilke uddannelser der kræves. Bogen har jeg købt på biblioteket da de holdte et udsalg.

Jeg sidder lige nu og kæmper med min uddannelsesplan. Jeg ved at at jeg vil på det almene gymnasium efter 9. klasse er slut og jeg er kommet hjem fra mit år i USA, så beslutningen er ikke så svær - eller hvad? Der er jo så mange linier og studieretninger, så man skal også tage stilling til hvad man interesserer sig mest for. Jeg elsker at fotografere og lave videoer og at rejse og jeg elsker samfundsfag og engelsk. Men jeg interesserer mig også meget for matematik, fysik og geografi. Det passer ikke særlig godt sammen, og jeg bliver nemt forvirret over mine egne overvejelser. For hvad interesserer jeg mig så mest for?
Det er svært at sidde som en lille pige på 14 år og tage beslutninger som man vil kunne mærke langt ude i fremtiden. For hvad kan jeg egentlig blive, og hvad nu hvis jeg fortryder at jeg valgte netop den studieretning, når jeg er færdig med gym? Det har indflydelse på min fremtidige videregående uddannelse og mine fremtidige jobs hvad jeg vælger nu.
"Så tænk over hvad du vil arbejde med når du bliver 'voksen', hvad er dit drømmejob, Amalie?" Jeg ved det ikke. Måske vil jeg være fotojournalist. Måske vil jeg være ingenør. Måske vil jeg være noget inden for politik. Måske. Jeg ved det ikke. Og slet ikke på nuværende tidspunkt.
Skal jeg så vælge naturfaglig retning, eller samfundsfaglig? Den ene del af mig vil det ene, den anden vil det andet. Hvis jeg dog bare kunne blive enig med mig selv. Og hvad kan jeg så blive med det valg jeg tager?

Heldigvis skal jeg ikke vælge min studeretning i dag, først om en månedstid. Lige nu er det blot min uddannelsesplan der skal laves. I mellemtiden må jeg bare gå lidt rundt og tænke på spørgsmålet; hvad vil jeg i min fremtid, og hvad kan jeg blive?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vi sætter pris på hver enkelt kommentar, og modtager meget gerne respons.